Harmonogram svatebního dne

Plánování svatebního dne

Pokud ještě nemáte představu, jak uspořádat svůj svatební den, zde Vám dám pár tipů a rad z mé mnohaleté zkušenosti jako svatební fotograf.

Na svatebních schůzkách často řeším se svatebčany harmonogram. Myslím, že ze zkušenosti již vím, jak to chodí, co je dobré, co není a hlavně kdy a v kterou hodinu se jít fotit. Fotograf má těžký úkol, musí celý den zachytit a nesmí mu nic uniknout. Proto se nebojte svůj den se svým svatebním fotografem prokonzultovat. Řekněte mu své představy jako celek, naznačte, jak daleko jsou od sebe všechna důležitá místa (bydliště nevěsty, místo obřadu, místo hostiny a zábavy, místo, kde byste se chtěli fotit), kolik bude hostů a jaký máte naplánovaný program.

Svatební fotograf, který to myslí vážně, již moc dobře ví, kolik času co zabere, a kdy je vše vhodné udělat s ohledem na roční období (kvůli světlu na focení) a s ohledem na hosty (aby nebyly prodlevy a hosté se nenudili). V tomto směru může svatební fotograf zastat funkci koordinátora, ne tedy úplně, ale jako takového předsvatebního určitě.

Jak tedy naplánovat svatební harmonogram?
Budu popisovat klasickou „českou“ celodenní svatbu. Je pak jen na Vás, jak si svůj den upravíte. Rozhodně myslete na to, že toto vše děláte kvůli sobě a pro sebe. Nejvíce si musíte svatební den užít Vy a až poté Vaši hosté.

Svatební den se skládá ze 3 hlavních časových částí a vše se odpočítává od času samotného obřadu. V našem případě bude obřad v 13:00

1 – Čas před obřadem:
Většinou nejstresující část celého dne, hlavně pro nevěstu. Pánové to většinou nesou více flegmaticky.

  • 7:00 budíček
  • 8:00 přichází kadeřnice nebo Vy odcházíte k ní
  • 9:30 vlasy jsou hotové. Naposledy zkontrolujte, jestli máte vše nachystané, jestli jste na něco nezapomněli.
  • 10:00 začíná pracovat vizážistka (někdy je to kadeřnice v jednom), zároveň příjezd fotografa
  • 11:00 oblékání do šatů (můžete i o něco později)
  • 11:30 přijíždí vybraní hosté / blízká rodina
  • 12:00 přijíždí ženich
  • 12:30 odjezd ženicha a hostů k místu obřadu (předpoklad, že obřad je v dosahu 5 km)
  • 12:45 odjíždí nevěsta jako poslední na místo obřadu

2 – Obřad

Největší stres už je za Vámi a přichází uvědomění, co se vlastně děje. Začínají se projevovat emoce. Tuto část si užijte a nebraňte se emocím, vnímejte okolí. Jedna z mála chvílí, kdy jsou všichni naladěni na jednu vlnu.

  • 13:00 obřad (zde se časy liší od druhu obřadu, civilní, církevní atd. Průměrný čas trvání je 20-40 minut)
  • 13:45 gratulace
  • 14:00 focení skupinek
  • 14:30 odjezd nebo přesun na místo odpoledních aktivit (hostina, zábava)

3 – Čas po obřadu

Teď i pro Vás začíná konečně zábava. Stres opadl, zvládli jste to. Na druhou stranu začíná časový úsek, který se málo kdy trefí do programu a představ. Neřešte, když ne vše bude přesně na minutu. Reagujte na okolí a hlavně na sebe. Když se něco úplně nevyřadí nebo něco se přidá, není to na škodu. Prostě teď je to o oslavě a zábavě.

  • 14:45 příjezd na místo odpolední oslavy + přivítání a zvyky
  • 15:00 pozdní oběd (není nutné dělat formou menu, někdy je lepší drobné bufetové občerstvení. V teplých dnech se toho tolik nesní, spíš se jen tak přikusuje)
  • 16:00 focení novomanželů (v tomto období není špatné někoho určit, aby trošku bavil lidi. Ukázal fotokoutek, strom přání, knihu návštěv a podobně)
  • 17:00 pokud nejsou všichni hosté s Vámi již od obřadu, tak v tuto dobu přicházejí.
  • 17:30 krájení dortu
  • 18:00 novomanželský tanec + je již nachystaný večerní doplňovaný raut
  • 19:00 házení kyticí
  • 19:30 pokud je vhodné roční období a počasí, je pěkné si nechat udělat od fotografa ještě pár fotek v takzvané „zlaté hodince“, fotograf ví.
  • 20:00 volná zábava proložená různými hrami. Zde doporučuji reagovat na zábavu. Pokud se lidi baví, tancují, není potřeba za každou cenu dělat nějakou „hru“, narušíte rozjetou zábavu. Pokud zábava naopak upadá, je vhodné zařadit nějakou aktivitu.

Toto je takový univerzální harmonogram na univerzální svatbu. Ta Vaše bude zajisté jiná, výjimečná, prostě podle Vás. Počítal jsme i s časovou rezervou, takže pokud by se nestalo nic zásadního, vše by se dalo i stáhnout na kratší dobu.

Pár tipů:

  • Určete někoho (svědka, družičku, kamaráda), kdo se bude starat o časový program, bude Vás upozorňovat na další bod ve svatebním programu (nevěsty nemají hodinky ani mobil). Tuto osobu průběžně představujte, ať svatební hosté vědí, na koho se obrátit s případnými dotazy a možnými vsuvkami do programu.
  • Počítejte s tím, že svatební hosté mohou nachystat něco, co nečekáte.
  • Mějte již od rána po ruce řidiče pro jakýkoliv případ (zapomenutá občanka, prstýnky, úraz …..)
  • Pokud bude na svatbě hodně malých dětí, nezapomeňte vymyslet i aktivitu pro ně. Nespoléhejte, že se o děti postará DJ. Ten se může pokusit, ale děti jsou nevypočitatelné.
  • Počítejte s vhodným prostorem pro DJ / kapelu.
  • Pokud to jde, neoddělujte prostory, kde je zábava / tanec s prostory, kde se „sedí“ u jídla. Svatba se pak rozdělí a vázne zábava. Kdo si chce v klidu pokecat, tak si místo najde.
  • Domluvte se dopředu s obsluhou / majitelem prostor, do kdy bude oslava a za jakých podmínek by se dalo prodloužit. Podle mě je ideální oficiální konec v 1 hodinu. Přece jenom je to svatba, ne noční klub.

Svatba je o rodině, kamarádech, zábavě, jídle, pití, ale hlavně o novomanželech. Určitě ji děláte s pocitem, že to bude ta nejlepší a poslední svatba. Moc Vám to přeji a užijte si to naplno.